Meer tijd voor zorg met Sekoia
Sekoia is een digitaal platform dat speciaal is ontwikkeld voor zorgverleners. Het is een zorgvuldig samengesteld pakket van applicaties (of apps) die de dagelijkse zorgtaken optimaal ondersteunen. Een van de uitgangspunten van het van oorsprong Deense Sekoia is dat iedereen het zonder ingewikkelde handleidingen moet kunnen gebruiken – ook de cliënt zelf. En dat is ook zo: de apps zijn eenvoudig te bedienen en zijn volledig aanpasbaar voor elke individuele cliënt of zorgverlener.
Sekoia wordt geïnstalleerd op apparaten met aanraakschermen. Dat gebeurt bij voorkeur op locatie bij de cliënt zodat je als zorgverlener snel toegang hebt tot alle informatie die nodig is op die plek op dat moment. Tegelijkertijd kan de informatie worden uitgelezen op schermen op kantoor. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn om de afspraken en agenda van een cliënt in te zien, maar ook een takenlijst of de medicatie-toedienlijst.
De cliënt als eigenaar
Omdat de data ter plekke bij de cliënt worden ingevoerd, is er sprake van eigen regie: de cliënt heeft namelijk altijd inzicht in het eigen dossier. Eigenaarschap voor cliënten is dan ook een belangrijke gedachte achter Sekoia.
Sekoia is ook specifiek voor cliënten van toegevoegde waarde. Het kan worden gebruikt door cliënten en familieleden, bijvoorbeeld om contact met elkaar te houden door foto’s en video’s te delen of bezoeken te coördineren. De cliënt is dan eigenaar van een eigen stukje systeem met daarin verschillende apps die kunnen helpen met het dagelijkse stappenplan, de activiteitenplanning en, uiteraard, de communicatie met begeleiders en andere zorgverleners. Andere mogelijkheden? Een televisiegids, kookvideo’s, voorlichting en meer.
Sekoia voor personeel: minder fouten, meer voldoening
Sekoia is vooral voor zorgpersoneel een erg efficiënt pakket. Het biedt zorgverleners de mogelijkheid om eenvoudig individuele zorgplannen te ontwikkelen en te coördineren. Iedere medewerker in de organisatie krijgt een eigen profiel en aanmeldgegevens. Dit maakt het eenvoudig om taken toe te kennen aan de juiste persoon. Een simpele checklist maakt afvinken van dagelijkse taken peanuts. En aan prioriteiten stellen is ook gedacht. Is een bepaalde taak niet uitgevoerd? Dan verschijnt een waarschuwings-melding op het scherm op kantoor zodat niets wordt vergeten. Het is ook een bijzonder effectief hulpmiddel bij het toedienen van medicatie.
Sekoia: terug naar de echte zorg from Sekoia on Vimeo.
enWelzijn en Sekoia
Sekoia werd oorspronkelijk geïntroduceerd in wooncentra voor senioren in Denemarken waar het zichzelf inmiddels bewezen heeft als efficiënt en flexibel: het maakt zorg verlenen eenvoudiger. enWelzijn haalde Sekoia daarom naar Nederland waar we het pakket als proef hebben geïnstalleerd bij geWOONzo in Arnhem. Ruim dertig ambulante cliënten werken er op dit moment al mee.
Zorg verlenen weer op 1
Bij geWOONzo heeft Sekoia in korte tijd aangetoond dat het perfect aansluit op de wensen van de huidige, moderne zorgsector. Doordat taken nu direct op locatie bij de cliënt kunnen worden ingevoerd, is er een efficiëntieslag gemaakt. Het resultaat? Meer tijd voor waar het werkelijk om draait: zorg verlenen!
Meer weten over meetbare zorg?